اخر الأخبار

الأحد، 15 مايو 2022

قصة سيدنا ابراهيم واسماعيل

قصة سيدنا ابراهيم وابنه اسماعيل 

قصة سيدنا ابراهيم عليه السلام, قصة سيدنا اسماعيل عليه السلام ,قصة سيدنا ابراهيم الجزء الخامس, قصة سيدنا ابراهيم واسماعيل عليهما السلام , ابو سيدنا ابراهيم آزر , معجزة سيدنا ابراهيم, ماذا كان يعبد قوم سيدنا ابراهيم, قصص الانبياء, بداية فكرة , قصص الانبياء للاطفال,قصص الانبياء من مدونة بداية فكرة, سيدنا ابراهيم, قوم ابراهيم عليه السلام, سيدنا اسماعيل عليه السلام, زوجة سيدنا ابراهيم عليه السلام, هاجر عليها السلام, معجزة سيدنا ابراهيم عليه السلام , قصة سيدنا اسماعيل عليه السلام , قصة الذبيح اسماعيل عليه السلام , قصة ماء زمزم , وكيف نشات اللغة العربية , من هي قبيلة جرهم,معلومات اسلامية,موضوعات اسلامية,مدونة بداية فكرة

وقفنا المرة إللي فاتت عند دهشة إبراهيم عليه السلام من السكينة التي لا تذبح
وصوت المنادي إللي بينادي على إبراهيم عليه السلام : يا إبراهيم قد صدقت الرؤيا،يعني ربنا قال لإبراهيم إنت نفذت المطلوب منك خلاص،
"وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ . قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا"
فالتفت إبراهيم عليه السلام لقى كبش ضخم عشان يذبحه فداء لإسماعيل عليه السلام ... بداله يعني
"وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ "
وخلاص البلاء انتهى وإبراهيم عليه السلام لم يذبح إسماعيل
إيه ده ... طيب وكان لازمته إيه الموضوع من الأول طالما كده كده ربنا لا يريد قتل إسماعيل عليه السلام 

لازم يعني الإبتلاء الشديد ده
هو ربنا لا يبتلي عباده المؤمنين ليعذبهم أبدا
وربنا مش بيحاسبنا ولا بيجازينا بسابق علمه فينا... يعني لااااازم نعمل عشان يحاسبنا أو يكافئنا،
إزاي ربنا هيكافئ إبراهيم عليه السلام بحاجة ويرفع درجته بحاجة هو معملهاش
مثال : إنت مكتوب لك عند ربنا إن ليك أجر الصابرين والكاظمين الغيظ،
إزاااااي هتاخدي الأجر ده إلا لو ربنا ابتلاك بشخص سليط اللسان مش بيشوفك غير لما يحرق دمك
ربنا مثلا كاتب لك أجر المجاهدين ... إزاي هتاخدي الأجر ده إلا لو إنت عمال تجاهد نفسك وشيطانك على الطاعة ...

وكذلك إبراهيم عليه السلام إزاي قصته هتكون مضرب للمثل في التسليم لأمر الله إلا لو اتحط في الإبتلاء ده،
إزاي مكانته كخليل للرحمن هتيجي من غير ما يضحي بأغلى ما يملك في حياته في الوقت ده وهو ابنه

☆ فاكرين لما قلنا إن سارة غارت جدا من هاجر وابنها إسماعيل
إزاي قلب سارة زوجة سيدنا ابراهيم هيهدى وتتحول قسوة الغيرة إلى شفقة لو محصلتش الحادثة دي
وإزاي كانت هتكون مناسك الحج لولا الحادثة دي 

فمتفكرش أبدا إن ربنا بيقدّر الأمور عبثًا والعياذ بالله .. لأ ده كل حاجة محطوطة في مكانها بالضبط ...
كل حاجة متسجلة .. وجع قلبك ودموعك وقهرتك وظلم الناس ليك و...و...
كل ده ربنا مقدره عشان يشيل من عندك ذنب أو يطهر قلبك أو يرفع درجتك في الجنة،
ربنا لا يبتلي ليُعذب ...فمتقلقش 

بعد ما ذبح إبراهيم عليه السلام الكبش فداءا لإسماعيل عليه السلام وأرجعه لأمه،
عاد لفلسطين عند سارة وكان إبراهيم عليه السلام يزور إسماعيل وهاجر كل فترة زي ما قلنا،

قصة سيدنا ابراهيم عليه السلام, قصة سيدنا اسماعيل عليه السلام ,قصة سيدنا ابراهيم الجزء الخامس, قصة سيدنا ابراهيم واسماعيل عليهما السلام , ابو سيدنا ابراهيم آزر , معجزة سيدنا ابراهيم, ماذا كان يعبد قوم سيدنا ابراهيم, قصص الانبياء, بداية فكرة , قصص الانبياء للاطفال,قصص الانبياء من مدونة بداية فكرة, سيدنا ابراهيم, قوم ابراهيم عليه السلام, سيدنا اسماعيل عليه السلام, زوجة سيدنا ابراهيم عليه السلام, هاجر عليها السلام, معجزة سيدنا ابراهيم عليه السلام , قصة سيدنا اسماعيل عليه السلام , قصة الذبيح اسماعيل عليه السلام , قصة ماء زمزم , وكيف نشات اللغة العربية , من هي قبيلة جرهم,معلومات اسلامية,موضوعات اسلامية,مدونة بداية فكرة

وكان إسماعيل عليه السلام تزوج من قبيلة جُرهم بعد موت أمه هاجر،
فلما زاره إبراهيم عليه السلام وملقهوش ولقي إمرأة وسألها عن إسماعيل ،
فقالت له مش موجود راح يصطاد لنا صيد وكان بيخرج برة الحرم عشان يصطاد ،
فسألها عن حالهم ....فقالت له العيشة وحشة ومعندناش إللي يكفينا والحالة كرب وقعدت تشتكي له
فقالها لما زوجك ييجي سلمي عليه وقولي  له غير عتبة بابك 
فلما رجع إسماعيل عليه السلام كأنه حس إن في حد جه اليوم ده فسأل زوجته حد جه النهاردة
فقالت له أيوة جالنا شيخ ووصفته لإسماعيل عليه السلام وسأل عليك وسأل عن حالنا فحكيت له،
فسألها ..طيب هو وصاكِ بحاجة
قالت : قالي أبلغك سلامه وبيقولك غير عتبة بابك،
فقالها ده أبويا وقالي إني أفارقك وطلقها فعلا، 

وتزوج امرأة تانية من جُرهم،
بعد مدة جه إبراهيم عليه السلام يزور إسماعيل مرة تانية ومكنش موجود وردت عليه إمرأة تانية،
فسألها عن إسماعيل فقالت إنه خرج يصطاد يعني في الشغل بلغة زماننا
فسألها عن حالهم وعيشتهم فحمدت ربنا وقالت إن ربنا موسع عليهم،
فسألها بياكلوا إيه قالت :اللحم وسألها بيشربوا إيه: قالت الماء ،فدعا لهم إبراهيم عليه السلام بالبركة
وقالها :لما زوجك يرجع سلمي عليه وقوليله ثبت عتبة باباك،
فلما رجع إسماعيل عليه السلام سأل زوجته حد جه النهاردة
قالت أيوة جالنا شيخ كبير ووصفته ومدحته وسأل على حالنا قلتله إننا كويسين،
فقالها وصاكِ بحاجة .... قالت له : بيسلم وبيقولك ثبت عتبة بابك،
فقالها ده أبي وانتِ العتبة إللي أمرني إني أثبتها.

وهم يسموا المرأة عتبة ليه
لأنهم بيشتركوا بنفس الصفات من حفظ البيت وصون اللي جوة البيت
طيب وهو إسماعيل عليه السلام يسمع كلام أبوه كده على طول بدون ما يراعي مشاعر زوجته
وهي مراعتش ليه مشاعر زوجها لما واحد غريب متعرفهوش يسألها عن حالهم وتقعد تشتكيله

بغض النظر إن ده نبي...هل ينفع إن المرأة تقعد تشتكي زوجها للناس بصفة عامة؟ ...
يعني ده راجل غريب وقالت كده فما بالنا بالقريب
فإبراهيم عليه السلام لما أمر إسماعيل إنه يطلق زوجته كان قراره ده بسبب شكوى الزوجة وعدم رضاها برزق الله
فهي متنفعش تكون زوجة نبي ابن نبي، 
ومش أي أنبياء ده الذبيح إسماعيل عليه السلام وأبوه ثاني رسول من أولي العزم من الرسل وخليل الله المستسلم لأمر الله ... الراضي بقضاء الله ... إحنا مش بنتكلم عن أي حد ..
فإزاي تكون واحدة زي دي بتشتكي الله للخلق ومش بتشكره. .. تكون في بيت النبوة ده 

ده إحنا في عُرفنا لما واحد بيبقى عايز يتزوج وهو من عيلة معروفة مش بيدور على أي واحدة كده وخلاص...
لأ بيدور على صفات معينة وعيلة معينة ومركز معين، فما بالكم بالأنبياء أفضل البشر
فهو مطلبش منه إنه يطلقها كده وخلاص بدون سبب معتبر،
وإلا فهو مطلبش منه إن يطلق الزوجة التانية إللي لقى فيها حسن الخلق والرضا برزق الله،
وكل ما كانت الزوجة صالحة كانت أكثر عون لزوجها على أمور الدين والدنيا 

وبعد مارجع إبراهيم عليه السلام لزوجته سارة في فلسطين حصلت لهم معجزة ،
الحلقة القادمة باذن الله هنتكلم علي المعجزة اللي حصلت لهم ..


روابط السلسلة :

قصص_الانبياء_الحلقة_1

قصص_الانبياء_الحلقة_2

قصص_الانبياء_الحلقة_3

قصص_الانبياء_الحلقة_4

قصص_الانبياء_الحلقة_5

قصص_الانبياء_الحلقة_6

قصة شيث عليه السلام قصص_الانبياء_الحلقة_7

قصة ادريس عليه السلام قصص الانبياء الحلقة 8

قصة نوح عليه السلام الجزء الاول قصص الانبياء الحلقة 9

قصة سيدنا نوح عليه السلام  الجزء الثاني


قصص الانبياء من مدونة بداية فكرة

بداية فكرة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق