قصة سيدنا ابراهيم مع ضيوفه الملائكة
وبعد مارجع إبراهيم عليه السلام لزوجته سارة في فلسطين حصلت لهم معجزة
تخيلوا معايا كده واحدة ست عجوز عمرها ٩٠ سنة وعقيم لا تلد، وراجل عجوز عمره ١٢٠ عام راحوا لمستشفى وقالوا للدكاترة هو في أمل إننا نخلف الدكاترة ممكن يقولوا لهم إيه ...
إنتم نفسكم لو شفتم موقف زي ده قصادكم هتقولوا إيه على الراجل العجوز ده
وزوجته
هو ده بالضبط الوضع مع إبراهيم عليه السلام وزوجته سارة،
شوفوا من يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب
إبراهيم عليه السلام نفذ أمر ربنا بذبح إسماعيل فربنا مش بس كافأه باللي قلنا عليه
لأ .. ده هيحققله معجزة وهيرزقه ولد تاني ومش بس كده .. ده هيكون نبي ومش بس كده ...
ده هيتزوج وهيخلف وكل ده في حياة إبراهيم عليه السلام وحفيده ده هيكون نبي كمان وابن حفيده نبي
يعني الرجل العجوز اللي مكنش عنده أي أمل في ابن واحد ...
ربنا رزقه بولد بكر وتاني مولود برده ذكر وهيشوف أحفاده وهتتكاثر ذريته وتملأ الأرض،
ومش بس كده
باقي الأنبياء اللي هييجوا بعد كده كلهم هيكونوا من ذرية إبراهيم عليه السلام
عشان كده سيدنا ابراهيم يسمى بأبو الأنبياء
اللي يبذل لربنا شيء ربنا بيعوضه له أضعاف أضعاف فهو الكريم سبحانه
هو ده بالضبط الوضع مع إبراهيم عليه السلام وزوجته سارة،
شوفوا من يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب
إبراهيم عليه السلام نفذ أمر ربنا بذبح إسماعيل فربنا مش بس كافأه باللي قلنا عليه
لأ .. ده هيحققله معجزة وهيرزقه ولد تاني ومش بس كده .. ده هيكون نبي ومش بس كده ...
ده هيتزوج وهيخلف وكل ده في حياة إبراهيم عليه السلام وحفيده ده هيكون نبي كمان وابن حفيده نبي
يعني الرجل العجوز اللي مكنش عنده أي أمل في ابن واحد ...
ربنا رزقه بولد بكر وتاني مولود برده ذكر وهيشوف أحفاده وهتتكاثر ذريته وتملأ الأرض،
ومش بس كده
باقي الأنبياء اللي هييجوا بعد كده كلهم هيكونوا من ذرية إبراهيم عليه السلام
عشان كده سيدنا ابراهيم يسمى بأبو الأنبياء
اللي يبذل لربنا شيء ربنا بيعوضه له أضعاف أضعاف فهو الكريم سبحانه
"وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ
حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ
إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ
قَدْرًا"
كان إبراهيم عليه السلام أول من كان يكرم الضيوف، وكان بيدور على الضيوف عشان ياكلوا معاه،
وكان فاتح بيته للناس تدخل بدون استئذان وده من شدة كرمه،
فقعد فترة مكنش بيجيلوا ضيوف لحد ما دخل عليه ٣ أشخاص ....
كانوا أجمل بشر شافهم في حياته، فلما دخلوا عليه سلموا ورد عليهم السلام وكان مستغربهم لأنهم مش من البلد،
"هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ الْمُكْرَمِينَ * إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُنْكَرُونَ"
فسحب نفسه من وسطهم من غير ما يشعروا عشان يجيب لهم أكل ويضيفهم،
فجاء لهم بعجل سمين مطبوخ وحطه قدامهم فلما شافهم ممدوش إيدهم قالهم :
إنتم مش هتاكلوا ... فلما شاف إنهم مش بياكلوا قلق وخاف
"فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِينٍ * فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ قَالَ أَلَا تَأْكُلُونَ * فَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً "
لأن كان من المعروف في الوقت ده إن إللي مش بياكل من الأكل بتاعهم يبقى ناوي على شر
فطمنوه وقالوا متخفش .. إحنا مُرسلين لقوم لوط عشان نهلكهم،
وكان الثلاثة دول ملائكة متمثلين في هيئة بشر وهم جبريل وميكائيل وإسرافيل،
"قَالُوا لَا تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمِ لُوطٍ"
فكانت سارة واقفة في المجلس عشان لو احتاج الضيوف شيء ودي كانت من عاداتهم،
فلما سمعت كلام الملائكة ضحكت وفرحت بإن ربنا هيهلك القوم المفسدين دول،
"وَامْرَأَتُهُ قَائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِنْ وَرَاءِ إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ "
فهنا الملائكة بشرتها وبشرت إبراهيم عليه السلام بإنها هتولد ولد اسمه إسحاق ...
والولد ده هيكبر ويتزوج وهتشوف حفيده وهو يعقوب عليهم السلام أجمعين،
فهنا صرخت وقالت يا ويلي أنا عقيم هولد وأنا عجوز وزوجي شيخ كبير في السن
"فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ فِي صَرَّةٍ فَصَكَّتْ وَجْهَهَا وَقَالَتْ عَجُوزٌ عَقِيمٌ"
" قَالَتْ يَاوَيْلَتَى آلِدُ وَأَنَا عَجُوزٌ وَهَذَا بَعْلِي شَيْخًا إِنَّ هَذَا لَشَيْءٌ عَجِيبٌ"
فالملائكة قالت لها إنتي بتتعجبي من أمر ربنا!!
مفيش أي عجب إن ربنا يرزقكم الولد ... دي قدرة ربنا
ودعت لهم الملائكة بالسلام والبركة،
"قَالُوا أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ "
لما إطمأن إبراهيم عليه السلام وفرح بالبشرى، بدأ يكلم الملائكة في قوم لوط،
ويقول لهم هتهلكوهم وفيهم مؤمنين وكمان فيهم لوط
"فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الرَّوْعُ وَجَاءَتْهُ الْبُشْرَىٰ يُجَادِلُنَا فِي قَوْمِ لُوطٍ"
فالملائكة قالت له يا إبراهيم مفيش فايدة من الكلام ده أمر ربنا ومفيش فيه نقاش،
وإحنا عارفين مين إللي موجود في القرية، فاحنا هننجي لوط ومن آمن معه، وهنهلك باقي القرية.
"يَا إِبْرَاهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هَٰذَا ۖ إِنَّهُ قَدْ جَاءَ أَمْرُ رَبِّكَ ۖ وَإِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذَابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ"
مين قوم لوط دول؟
وعملوا إيه عشان يستحقوا إن ربنا يهلكهم ؟
هنعرف الإجابة الجزء الجاي إن شاء الله
كان إبراهيم عليه السلام أول من كان يكرم الضيوف، وكان بيدور على الضيوف عشان ياكلوا معاه،
وكان فاتح بيته للناس تدخل بدون استئذان وده من شدة كرمه،
فقعد فترة مكنش بيجيلوا ضيوف لحد ما دخل عليه ٣ أشخاص ....
كانوا أجمل بشر شافهم في حياته، فلما دخلوا عليه سلموا ورد عليهم السلام وكان مستغربهم لأنهم مش من البلد،
"هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ الْمُكْرَمِينَ * إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُنْكَرُونَ"
فسحب نفسه من وسطهم من غير ما يشعروا عشان يجيب لهم أكل ويضيفهم،
فجاء لهم بعجل سمين مطبوخ وحطه قدامهم فلما شافهم ممدوش إيدهم قالهم :
إنتم مش هتاكلوا ... فلما شاف إنهم مش بياكلوا قلق وخاف
"فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِينٍ * فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ قَالَ أَلَا تَأْكُلُونَ * فَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً "
لأن كان من المعروف في الوقت ده إن إللي مش بياكل من الأكل بتاعهم يبقى ناوي على شر
فطمنوه وقالوا متخفش .. إحنا مُرسلين لقوم لوط عشان نهلكهم،
وكان الثلاثة دول ملائكة متمثلين في هيئة بشر وهم جبريل وميكائيل وإسرافيل،
"قَالُوا لَا تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمِ لُوطٍ"
فكانت سارة واقفة في المجلس عشان لو احتاج الضيوف شيء ودي كانت من عاداتهم،
فلما سمعت كلام الملائكة ضحكت وفرحت بإن ربنا هيهلك القوم المفسدين دول،
"وَامْرَأَتُهُ قَائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِنْ وَرَاءِ إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ "
فهنا الملائكة بشرتها وبشرت إبراهيم عليه السلام بإنها هتولد ولد اسمه إسحاق ...
والولد ده هيكبر ويتزوج وهتشوف حفيده وهو يعقوب عليهم السلام أجمعين،
فهنا صرخت وقالت يا ويلي أنا عقيم هولد وأنا عجوز وزوجي شيخ كبير في السن
"فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ فِي صَرَّةٍ فَصَكَّتْ وَجْهَهَا وَقَالَتْ عَجُوزٌ عَقِيمٌ"
" قَالَتْ يَاوَيْلَتَى آلِدُ وَأَنَا عَجُوزٌ وَهَذَا بَعْلِي شَيْخًا إِنَّ هَذَا لَشَيْءٌ عَجِيبٌ"
فالملائكة قالت لها إنتي بتتعجبي من أمر ربنا!!
مفيش أي عجب إن ربنا يرزقكم الولد ... دي قدرة ربنا
ودعت لهم الملائكة بالسلام والبركة،
"قَالُوا أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ "
لما إطمأن إبراهيم عليه السلام وفرح بالبشرى، بدأ يكلم الملائكة في قوم لوط،
ويقول لهم هتهلكوهم وفيهم مؤمنين وكمان فيهم لوط
"فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الرَّوْعُ وَجَاءَتْهُ الْبُشْرَىٰ يُجَادِلُنَا فِي قَوْمِ لُوطٍ"
فالملائكة قالت له يا إبراهيم مفيش فايدة من الكلام ده أمر ربنا ومفيش فيه نقاش،
وإحنا عارفين مين إللي موجود في القرية، فاحنا هننجي لوط ومن آمن معه، وهنهلك باقي القرية.
"يَا إِبْرَاهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هَٰذَا ۖ إِنَّهُ قَدْ جَاءَ أَمْرُ رَبِّكَ ۖ وَإِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذَابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ"
مين قوم لوط دول؟
وعملوا إيه عشان يستحقوا إن ربنا يهلكهم ؟
هنعرف الإجابة الجزء الجاي إن شاء الله
روابط السلسلة :
قصص_الانبياء_الحلقة_1
قصص_الانبياء_الحلقة_2
قصص_الانبياء_الحلقة_3
قصص_الانبياء_الحلقة_4
قصص_الانبياء_الحلقة_5
قصص_الانبياء_الحلقة_6
قصة شيث عليه السلام قصص_الانبياء_الحلقة_7
قصة ادريس عليه السلام قصص الانبياء الحلقة 8
قصة نوح عليه السلام الجزء الاول قصص الانبياء الحلقة 9
قصة سيدنا نوح عليه السلام الجزء الثاني
قصص الانبياء من مدونة بداية فكرة
بداية فكرة
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق