اخر الأخبار

السبت، 4 يونيو 2022

قصة سيدنا شعيب وقوم مدين

 سيدنا شعيب وقوم مدين

قصة سيدنا شعيب,سيدنا شعيب,شعيب,الأَيْكة,شجرة الايكة,قوم مدين,من هم قوم مدين,مدين قوم شعيب,قوم شعيب,أهل مدين,اين توجد مدين,منازل مدين,قصة النبي شعيب مع اهل مدين,النبي شعيب,قصة سيدنا شعيب كاملة,قوم سيدنا شعيب,من هو سيدنا شعيب,وفاة سيدنا شعيب,صفات سيدنا شعيب,اسئلة عن سيدنا شعيب,سيدنا شعيب في القران,مكان اقامة سيدنا شعيب,قصة سيدنا شعيب فى مدين,سيدنا شعيب عليه السلام,قصة سيدنا شعيب عليه السلام كاملة,معلومات عن سيدنا شعيب عليه السلام, قصص الانبياء, بداية فكرة , قصص الانبياء للاطفال,قصص الانبياء من مدونة بداية فكرة,معلومات اسلامية,موضوعات اسلامية,مدونة بداية فكرة


بعد هلاك قوم لوط اللي تكلمنا عليهم قبل كده، وبعد كم سنة في مكان قريب منهم كان في قبيلة اسمها مَديَن، 
أهل مدين دول كانوا ناس كفار بيعبدوا شجرة اسمها الأَيْكة، وكانوا من أسوأ الناس معاملة 
لما يكونوا بيبيعوا حاجة بيُقللوا الميزان لمصلتحهم، 
أو يبيعوا مثلا القماش ناقص بفلوس زيادة، يعني يبيعوا ٩٠ سم قماش بسعر متر،
لكن لما هم اللي يشتروا بياخدوا زيادة عن حقهم .. يعني ياخدوا بالزيادة ويدفعوا بالناقص. 
ولو بصينا في حياتنا هنلاقي ناس كتير بتعمل كده إلا من رحم الله،

لما تيجي تشتري حاجة تفاصل وتفاصل لحد ما تبخس ثمن الحاجة وتجيبها الأرض 
لكن تعالوا شوفوهم لما يكون فيها مصلحتهم تلاقيهم بيزودوا السعر ويحلفوا بالله كذب عادي جدا إن الحاجة دي سعرها كده
ودول اللي ربنا قال عنهم في القرآن "المُطَفّفِين" وتوعّدهم بالويل والعياذ بالله

وكان أهل مدين قطّاعين طُرق .. بيطلعوا على الطريق ويخوّفوا المسافرين وياخدوا أموالهم وحاجتهم، 
كانو بأفعالهم أشبه بقوم لوط، ولأن ربنا رحيم ومش بيعذب حد ولا يُهلكه إلا لما يبعتله حد يُذكره ويُوعظه ويُنبهه، 
ربنا أرسل لهم واحد منهم اسمه شعيب.
"وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا"

شعيب عليه السلام كان زيه زي باقي الأنبياء لم يعبد صنم أبدا ولم يكفر بالله أبدا .. كلهم على الفطرة ..
يعني كل إنسان ربنا بيخلقه بيكون على فطرة الإسلام والتوحيد،
وبعدين بقى يبدأ التغيير فيه من اللي حواليه وخصوصا الأب والأم اللي ليهم التأثير الأكبر على عقيدة الطفل،
فالأنبياء والرسل ربنا حفظهم بفطرتهم لحد ما تجيلهم الرسالة

ربنا أوحى لشعيب عليه السلام إنه هيكون رسول لقومه عن طريق جبريل 
فجبريل عليه السلام هو المَلك المسؤول عن تبليغ الوحي للأنبياء، 
ويُقال إن شعيب عليه السلام من ذرية إبراهيم عليه السلام لكن مفيش دليل على كده،
وخصوصا إن شعيب عليه السلام من الأنبياء العرب العاربة اللي رسول الله ﷺ ذكرهم في الحديث، 
إن الأنبياء العرب أربعة، وإبراهيم عليه السلام مكنش عربي وأول عربي مُستعرِب هو إسماعيل عليه السلام
عالعموم نسبه مش هيفيدنا بشيء .. لأنه لو كان هيفيدنا كان ربنا قالنا سواء في القرآن أو في السنة، 
فربنا دايما بيقولنا على الحاجات اللي هتنبني عليها حاجة مفيدة لينا،
لكن الحاجة اللي مش هتفيدنا مش بيذكرها زي مثلا مرات إبليس اسمها إيه ولّا هو متزوج أصلا ولّا لأ

اللي يهمنا إن شعيب عليه السلام نبي مرسل لقوم مدين إللي كانوا قريبين من مكان وزمان قوم لوط،
"وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا "
أول حاجة دعاهم ليها كعادة الأنبياء زي ما قبل كده
هي : إنهم يعبدوا الله وحده .. 
ربنا اللي خلقهم وبيرزقهم وبيشفيهم إذا مرضوا ملوش شريك وليس له ولد هو الخالق الوحيد للكون ده،
ونصحهم إنهم يوفوا المكيال ويرجعوا للناس أموالهم، وميخدوش زيادة عن حقهم .. 
ورزق ربنا أحسن لهم من إنهم ياخدوا أموال الناس بالباطل.

"قَالَ يَاقَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَاءتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ ولاَ تَعْثَوْا في الأرضِ مُفْسِدِين"

ربنا اللي بيرزق و بيبارك في الأموال، لو انتم مشيتم في طريق غلط لجمع الأموال دي ربنا مش هيبارك وهتفتقروا،
فالحلال فيه بركة حتى لو كان قليل، والحرام هيفنى سريعا ويَمحقُه الله حتى لو كان كثير،
"بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ"

وأنا بعمل اللي بقولكم عليه .. مش بقولكم على الحاجة وأعمل عكسها،
أنا كل اللي عايزه هو الإصلاح على أد ما أقدر وأعمل اللي عليّ والتوفيق من عند ربنا.
"وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ"
ودي الدعوة إلى الله بالقدوة 
لما تحب تدعي حد حاول تكون قدوة في اللي بتدعي ليه الناس على أد ما تقدر لأن ده بيكون أكثر تأثيراً في قلوب الناس،
بتدعي الناس للصدق كُن صادق .. بتدعي الناس لمساعدة الغير إنت كمان ساعد غيرك وهكذا،

لكن مش معنى كده إننا نسيب الدعوة بحجة إننا مش بعمل اللي بنقوله أو لأننا أصحاب ذنوب 
كلنا مش معصومين وأكيد بنقع في أخطاء وتقصير وزلات 

بس بنجاهد نفسنا إننا نعمل اللي بندعي الناس بيه، فمتوقفش دعوة الناس للخير مهما كنت على ذنوب،
أو بتتعرض لعثرات في طاعتك، 
لعل ببركة دعوتك دي ربنا يرزقك العمل بيها في يوم من الأيام .

المهم، قوم شعيب قالوا له : 
هي الصلاة اللي إنت بتصليها هي اللي أمَرِتك إننا نسيب عبادة الأَيْكة اللي كان بيعبدها آباؤنا
أو نعمل في فلوسنا اللي إحنا عايزينه .. ده إيه الصبر والبصيرة اللي إنت فيها دي
احنا كنا عارفينك أعقل وأَرشد من كدا
"قَالُوا يَاشُعَيْبُ أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ "
فقال لهم :
افتكروا نعمة ربنا عليكم وإزاي كنتم مجموعة صغيرة وربنا زوّد في عددكم، 
اتقوا ربنا اللي خلقكم أنتم وآباؤكم، واستغفروا ربنا وتوبوا ده ربنا رحيم وودود وبيقبل التوبة 
"وَاذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْ"
"وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ"
فقالوا له :
إنت شكلك اتسحرت "قَالُوا إِنَّمَا أَنْتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ"
فقال لهم :
طيب أنا وريتكم معجزة من ربكم تثبت لكم إني نبي من عند ربنا وتطمنكم، وتأكد لكم إني مش بتكلم من نفسي، 
فاسمعوا الكلام بقى "قَدْ جَاءتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ" 
ملحوظة:
مفيش أي دليل من القرآن أو السنة عن إيه هي تحديدا معجزة شعيب عليه السلام، 
فمفيش داعي للكلام فيها بكلام لا ينبني عليه عمل زي ما قلنا 
فقال له قومه : إحنا مش حابين كلامك ده ولا عايزين نسمعه ومش فاهمين إنت بتقول إيه أساسا وأنت ضعيف أصلا
ولولا عيلتك كنا حدفناك بالطوب لحد ما نقتلك لإن انت شخصيا مش عزيز علينا في شيء ولا غالي علينا يعني 
"قَالُوا يَاشُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيرًا مِمَّا تَقُولُ وَإِنَّا لَنَرَاكَ فِينَا ضَعِيفًا وَلَوْلَا رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَمَا أَنْتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ "

على فكرة شعيب عليه السلام يُسمى خطيب الأنبياء بسبب فصاحته وحُسْن كلامه ..
ودول بيقولوا احنا مش فاهمين إنت بتقول إيه وطبعا مفيش جديد 
هي دي عادة المُعاندين المتكبرين في كل زمان، من ظلم وبهتان وسخرية واستهانة وغرور وتجبر وكتمان للحق والعياذ بالله،
فرد عليهم وقال :
بقى معقولة عيلتي أعز عندكم من ربنا 
بقى بتراعوني عشان خايفين من عيلتي ومش خايفين من ربنا إنكم بتؤذوا رسوله اللي جايلكم ببرهان مُبين من عنده عز وجل
"قَالَ يَاقَوْمِ أَرَهْطِي أَعَزُّ عَلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَاتَّخَذْتُمُوهُ وَرَاءكُمْ ظِهْرِيًّا إِنَّ رَبِّي بِمَا تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ"

طيب .. اصبروا بقى لحد ما ربنا هو اللي يحكم بيني أنا واللي آمنوا معايا وبينكم.
"وَإِنْ كَانَ طَائِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِي أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَائِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ"

فقالوا له بكل كِبر :
يا إما نطردك برة البلد إنت واللي اتبعوك دول أو ترجعوا عن اللي في دماغكم ده وتكونوا على ديننا 
"قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يَاشُعَيْبُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا"
قال لهم : حتى لو إحنا مش عايزين 
محدش أبدا هيرجع للكفر بعد ما ذاق حلاوة الإيمان بالله إلا وهو مُكره،

ده احنا لو رجعنا عن الحق اللي ربنا هدانا ليه يبقى بننكر إنه حق وبنفتري على ربنا الكذب ..
عايزينا نرجع بعد ما ربنا نجانا من الضلال ده 
"قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا إِنْ عُدْنَا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْهَا"
إحنا مش هنرجع أبدا إلا لو ربنا أراد حاجة تانية هو ملجأنا وهو إللي هينصرنا 
"وَمَا يَكُونُ لَنَا أَنْ نَعُودَ فِيهَا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّنَا وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا "

ده إيه التسلط بتاع قوم شعيب ده
يا تبقى معايا وعلى مزاجي يا إما هطردك وهأذيك وهعذبك .. مفيش حرية اختيار خالص
وده بنشوفه في حياتنا على فكرة كتير وممكن نكون بنعمله من غير ما ناخد بالنا،
يعني مثلا لو صاحبك مش عايز يعمل حاجة معينة أو يقول رأي مخالف لرأيك ، 
فبدل ما تحترم رغبته تقوم معصب عليه وممكن تتخانق معاه وممكن تقاطعه  

وحتى ساعات الأم والأب مع عيالهم، ده العيال ممكن يكون رأيهم صح عن الأب والأم،
 ومع ذلك يمشوا كلامهم بحجة إنهم خايفين لهيبتهم تقع قصاد عيالهم 
اللي هو: إزاي يعني حتة عيل يمشي كلامه علينا 
وطبعا ده كِتمان للحق وقبول للباطل وتكبر عن الاعتراف بصواب رأي اللي قدامي لما يكون على حساب نفسي، 
فبالتالي بيكون في ده شيء من التعريفين بتوع الكبر، 
اللي النبي ﷺ عَرَّفُه وقال : "الكبرُ هو بَطَرُ الحق وغَمطُ الناس" 

يعني كتمان الحق واحتقار الناس .. واتكلمنا عنه بالتفصيل في الجزء الأخير من قصة نوح لو تفتكروا، 
وحتى في الجروبات على الفيس أو الواتس ..
مثلا تلاقي واحد أو واحدة منزلة بوست بتسأل عن أي حاجة عادية جدا تلاقي اللي يدخل يعلق ويقول متتكلموش في المواضيع دي،
ويبدوأ يتكلموا عن الجروب أو اللي منزل المنشور
أيوة نعم يعني حضرتك عايز إيه 
مش عاجبك الموضوع خلاص عديه محدش ألزمك بحاجة فمتلزمش الناس برأيك،

كل واحد حُر يعبر عن رأيه ومواضيعه اللي حابب يتكلم فيها أو يسأل عنها وتخُص اهتماماته ، 
طبعا بشرط
إن الموضوع ميكونش فيه حاجة مخالفة للشرع أو حد بيُحرم حلال أو بيحلل حرام وبيتكلم بغير علم
هنا بقى لازم تتكلم ولو كره الكارهون
غير كده خلاص، خلونا نتعلم إزاي نحترم آراء بعض ورغبات بعض 

قوم شعيب عليه السلام بقى قعدوا يقولوا للمؤمنين لو مشيتم ورا شعيب هتخسروا .. مش هتلاقوا فلوس
"وَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْبًا إِنَّكُمْ إِذًا لَخَاسِرُونَ "

فشعيب عليه السلام بدأ يخوّفهم ويقولهم متخلوش كرهكم لي أو لكلامي يخليكم متتبعوش الحق،
لو أسلوبي مش عاجبكم وشايفين إني ضعيف وإن فيه أفصحُ مني لسانًا وأَبْيَنُ كلامَا واني لا أستحق النبوة والرسالة اللي ربنا أنزلها عليّ اتبعوا الحق وملكوش دعوة بناقل الحق، 
ربنا هيسألكم عن الحق اللي جالكم ..
مش هتقدروا تقولوا ساعتها أصل أسلوبه كان وحش ..
أو تقولوا إشمعنى هو اللي يقولنا كده وهو ضعيف.

يا جماعة اتعظوا باللي حصل قبل كده،
قوم نوح وقوم هود وقوم صالح قالوا نفس كلامكم .. وكانت نهايتهم إيه ؟...ونهاية قوم لوط بالذات مش بعيدة عنكم
"وَيَا قَوْمِ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِي أَنْ يُصِيبَكُمْ مِثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِنْكُمْ بِبَعِيدٍ "

فقالوا له: بص إنت بشر زينا وإحنا شايفينك كذاب 
"وَمَا أَنْتَ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنَا وَإِنْ نَظُنُّكَ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ "

لو إنت فعلا صادق هات العذاب اللي إنت بتقول عليه ده
"فَأَسْقِطْ عَلَيْنَا كِسَفًا مِنَ السَّمَاءِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ"
فقال لهم شعيب عليه السلام :
خلاص انتهى الأمر، كل واحد هيخليه زي ماهو بدماغه براحته خالص، وربنا عالم بأفعالكم .. 
انتم كملوا اللي بتعملوه وإحنا هنكمل في اللي بنعمله وبكرة تشوفوا مين اللي هيجيله العذاب ومين هو الكذاب، استنوا وأنا مستني معاكم
"وَيَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَى مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَامِلٌ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَمَنْ هُوَ كَاذِبٌ وَارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ"

ودعا شعيب عليه السلام وقال: 
"رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنْتَ خَيْرُ الْفَاتِحِينَ "

بعد فترة أصاب قوم مدين حر شديد جدا وسكنت الريح مفيش أي نسمة هوا لمدة سبعة أيام ،
ومكنش بينفعهم ظل ولا ماء فخرجوا من البيوت للصحراء لعل وعسى يلاقوا طريقة للنجاة من الكرب ده،
فربنا أرسل عليهم سحابة فاجتمعوا تحتها عشان تظللهم من حر الشمس،
وأتاريها الظُّلة اللي فيها هلاكهم النهائي والعياذ بالله
"فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمْ عَذَابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ إِنَّهُ كَانَ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ"

فربنا زلزل الأرض من تحتهم زلزال شديد وأرسل عليهم الصيحة.
"وَأَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ * كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا أَلَا بُعْدًا لِمَدْيَنَ كَمَا بَعِدَتْ ثَمُودُ"

وأمطر عليهم من السحابة الشرر والشهب، وماتوا جميعا موتة بشعة، 
وشهم مدفوس في التراب في مشهد كله ذُل وصَغار وإهانة وتعذيب لهم
ونجّى الله شعيبا ومن آمن معه..
"وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا شُعَيْبًا وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا "

ورجع شعيب عليه السلام ،
عشان يشوف اللي حصل لقومه، فقالهم وهو بيعاتبهم : 
أنا بلغتكم رسالة ربنا ونصحتكم بس انتم اللي مسمعتوش الكلام فإزاي أزعل على اللي حصل لناس كافرين زيكم، جحدوا نعمة ورحمة ربهم ورفضوها ؟!!
"فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَاقَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسَى عَلَى قَوْمٍ كَافِرِينَ"
《وهم كانوا سامعينه على فكرة ربنا بيخليهم يسمعوا زيادة في الألم والحسرة والعذاب》

عرفتم مين الكذاب ..عرفتم مين الخسران ..
عرفتم مين اللي كان على حق ومين اللي كان على باطل؟
بس خلاص ندمتم في وقت مينفعش فيه الندم.
"الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَانُوا هُمُ الْخَاسِرِينَ"

ربنا بيذكر لنا قصص الأنبياء عشان نعتبر ومنقعش في أخطاء أقوامهم ..
لما حد ينصحك خد نصيحته إنها رسالة ربنا باعتهالك،
واحكم عليها بتجرد بدون اتباع هوى : هل النصيحة دي حق ولّا باطل؟ 

هل هتنفعني في صحيفتي لو نفذتها ولّا بالعكس ولّا مالهاش لازمة أصلا؟
هو أه مفيش رُسل بعد رسول الله ﷺ لكن الرسالة نفسها موجودة اللي هي آيات القرآن والأحاديث،

أي آية أو حديث أو خُلق نبوي أو هَدْي من هدي السلف الصالح يوصلك فدي رسالة من ربنا ، 
والشخص اللي بيبلغك ده كأنه رسول حامل لرسالة ربنا ليك عشان يُرشدك للخير وصلاح أمرك قبل ما يسألك يوم القيامة 
لما النصيحة جت لك عملت إيه، هل اتبعتها ولاّ تكبرت وأعرضت عنها ؟!
فكده النصيحة أقامت الحجة عليك يوم القيامة
زي ما بتقرأ كلامي دلوقتي .. كلامي ده هيكون حجة ليك لو عملت بيه أو عليك يوم القيامة لو معملتش بيه،

لو أطعت آيات ربنا وأحاديث رسوله فانت كده تشبهت بالذين آمنوا مع الأنبياء ..

لو لا سمح الله قعدت تجادل بالباطل وتقول ده تشدد .. وأنا مش مقتنع .. والدين يُسر .. وبطلوا فتْي .. 
وخدت أسلوب اللي بينصحك عذر إنك متتبعش الحق، وقعدت تدور على زلاّت العلماء اللي بيقولوا الكلام اللي على هواك وهو مخالف للدليل من القرآن والسنة؛
فانت كده للأسف بتتشبه بالناس اللي خالفت الأنبياء،

فحتى لو مش قادر تنفذ أوامر ربنا دلوقتي متجادلش بالباطل ومتردش الحق لمجرد إنك مش مستوعبه أو إنك مش مقتنع أو مش عاجبك الشخص اللي بيقوله، 
لو انت متأكد إنه حق لكن دماغك مش قادرة دلوقتي تقتنع بيه بشكل كامل اتعلم أكتر وابحث أكتر وادعي ربنا ينور بصيرتك ويرشدك

الموضوع مش هزار والله .. ده يا إما جنة أو نار .. لما شوية زيت ولا شوية مية مغلية يطرطشوا على إيدنا بنبقى مش قادرين نستحمل فما بالنا باللي هيشرب الماء المغلي ده 
ربنا ينجينا من النار برحمته ويرزقنا الجنة يارب ويوفقنا لكل ما يحب ويرضى

آخر نقطة 
وهي إن أهل مدين دول غير أهل مدين اللي موسى عليه السلام هيروح لهم بعدين،
وشعيب عليه السلام مش هو أبو المرأة اللي موسى هيتزوجها،

أولا : لأن القرآن والسنة لم يذكروا أي حاجة عن الموضوع ده.
ثانيا : المؤمنين من قوم شعيب مش هيسيبوا بنات نبيهم هم اللي يروحوا يسقوا الغنم.
ثالثا : الفرق الزمني بين موسى عليه السلام وشعيب عليه السلام كبير جدا .. بينهم مئات السنين.

فالشيخ الكبير أبو البنتين هو رجل صالح من أهل مدين، وليس شعيب عليه السلام 

إن شاء الله المرة الجاية نتكلم عن إسحاق ويعقوب وبدايات قصة يوسف عليهم جميعا السلام 

روابط السلسلة :

قصص_الانبياء_الحلقة_1

قصص_الانبياء_الحلقة_2

قصص_الانبياء_الحلقة_3

قصص_الانبياء_الحلقة_4

قصص_الانبياء_الحلقة_5

قصص_الانبياء_الحلقة_6

قصة شيث عليه السلام قصص_الانبياء_الحلقة_7

قصة ادريس عليه السلام قصص الانبياء الحلقة 8

قصة نوح عليه السلام الجزء الاول قصص الانبياء الحلقة 9

قصة سيدنا نوح عليه السلام  الجزء الثاني

قصة سيدنا نوح عليه السلام  الجزء الثالث

قصة سيدنا هود عليه السلام

قصة سيدنا صالح عليه السلام


قصص الانبياء من مدونة بداية فكرة

بداية فكرة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق