قصة سيدنا يوسف عليه السلام الجزء الرابع
اليوم نكمل قصة سيدنا يوسف مع امرأة العزيز بعد ان راودته عن نفسه وغلقت الابواب، وسيدنا يوسف مرضيش أبدا إنه يعصي الله أو إنه يخون الرجل اللي أحسن إليه
"قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ"وكانت امرأة العزيز ذات منصب وجمال، منصب يعني هتقدر تمنع عنه أي ضرر وكمان جميلة،
والرجال ضعاف قصاد النساء بصفة عامة فما بالكم لما تكون جميلة،
ومع ذلك يرفض ويقول معاذ الله،
عشان كده ربنا وعد اللي يعمل زي يوسف عليه السلام إنه يكون تحت ظل عرش الرحمن يوم القيامة،
في حديث السبعة الذين يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظل عرشه عز وجل،
وطبعا الجزاء ده للرجال والنساء على السواء،
يعني لو امرأة دعاها رجل ذو منصب وجمال وقوة وجاذبية،
وقالت له معاذ الله إني أخاف الله رب العالمين، هيكون لها نفس الأجر
هنا يوسف عليه السلام ملقاش غير حل واحد بس وهو إنه يهرب ..
وفعلا جري ناحية الباب وهي طلعت تجري وراه طبعا عشان تمنعه يفتح الباب أو يهرب،
فلما وصلت له شدت قميصه في إيديها وراحت قاطعاه بالطول وأول ما وصل ناحية الباب حصلت المفاجأة
لقوا الباب بيتفتح وزوجها داخل
"وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ"
وهنا راحت بسرعة قالت لزوجها: شايف يوسف عمل إيه
مفيش جزاء للي عايز يتعدى على مراتك إلا إنه يتسجن أو يتعذب
"قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ"
☆ يا واد يا مؤمن !!
فعلا على رأي المثل الساخر : ضربني وبكى وسبقني واشتكى !!
وفعلا جري ناحية الباب وهي طلعت تجري وراه طبعا عشان تمنعه يفتح الباب أو يهرب،
فلما وصلت له شدت قميصه في إيديها وراحت قاطعاه بالطول وأول ما وصل ناحية الباب حصلت المفاجأة
لقوا الباب بيتفتح وزوجها داخل
"وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ"
وهنا راحت بسرعة قالت لزوجها: شايف يوسف عمل إيه
مفيش جزاء للي عايز يتعدى على مراتك إلا إنه يتسجن أو يتعذب
"قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ"
☆ يا واد يا مؤمن !!
فعلا على رأي المثل الساخر : ضربني وبكى وسبقني واشتكى !!
هنا يوسف عليه السلام بدأ يدافع عن نفسه وقال :
ده هي اللي راودتني عن نفسي وأنا اللي مرضتش
"قَالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي"
وكان مع العزيز في الوقت ده واحد من أقارب زوجته يُقال إنه ابن خالتها،
وبالمناسبة قريب امرأة العزيز كان رجل بالغ مش طفل رضيع زي ما هو مشهور بين الناس،
لأنه لم يتكلم في المهد إلا ثلاثة : عيسى عليه السلام، وطفل جُريج، وطفل المرأة اللي شافت ملك وفتاة مظلومة،
هنعرف قصصهم لما ييجي وقتها إن شاء الله
المهم، الرجل ده عرف إن القميص بتاع يوسف اتقطع فقال خلاص احنا نشوف القميص،
لو كان اتقطع من قدام يبقى هي الصادقة وهو اللي كذاب،
"وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ "
ولو القميص كان مقطوع من ورا يبقى هي الكذابة وهو اللي صادق ،
"وَإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ "
فلما شافوا إن القميص مقطوع من الظهر .. زوجها قال :
ده من تدبيرك وكيدك انتي مش هو
إن كيدهن عظيم فعلا
"فَلَمَّا رَأَى قَمِيصَهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ "
ودي حقيقة فعلا، النساء عندهم كيد عظيم،
ده هي اللي راودتني عن نفسي وأنا اللي مرضتش
"قَالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي"
وكان مع العزيز في الوقت ده واحد من أقارب زوجته يُقال إنه ابن خالتها،
وبالمناسبة قريب امرأة العزيز كان رجل بالغ مش طفل رضيع زي ما هو مشهور بين الناس،
لأنه لم يتكلم في المهد إلا ثلاثة : عيسى عليه السلام، وطفل جُريج، وطفل المرأة اللي شافت ملك وفتاة مظلومة،
هنعرف قصصهم لما ييجي وقتها إن شاء الله
المهم، الرجل ده عرف إن القميص بتاع يوسف اتقطع فقال خلاص احنا نشوف القميص،
لو كان اتقطع من قدام يبقى هي الصادقة وهو اللي كذاب،
"وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ "
ولو القميص كان مقطوع من ورا يبقى هي الكذابة وهو اللي صادق ،
"وَإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ "
فلما شافوا إن القميص مقطوع من الظهر .. زوجها قال :
ده من تدبيرك وكيدك انتي مش هو
إن كيدهن عظيم فعلا
"فَلَمَّا رَأَى قَمِيصَهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ "
ودي حقيقة فعلا، النساء عندهم كيد عظيم،
لكن لو المرأة تقيّة وعندها دين وبتخاف ربنا مش هيكون عندها كيد إلا في
الخير والحق
يعني مثلا تقدر تحصل على حقوق تخصها مثلا لو أصحاب القوة قهروها بقوتهم ومنعوا حقوقها فتقهرهم بكيدها ،
أو مثلا لو فيه مشاكل هتؤذيها وهي ولا ليها دعوة بيها، فتعرف بذكاءها تخرج منها من غير ضرر،
تعرف تراضي زوجها وتسَايس ولادها في الحوارات اللي مبتنتهيش، إلخ.
وربنا أعطى النساء الكيد بصفة عامة لإن ربنا خلق المرأة ضعيفة والرجل أقوى منها،
فالكيد والذكاء والحيلة اللي ربنا أودعها فيها بيجبر أحيانا الضعف ده لما تحتاج له
ورسول الله ﷺ بيقول إيه عن النساء :
"مَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِينٍ أَذْهَبَ لِلُبِّ الرَّجُلِ الْحَازِمِ مِنْ إِحْدَاكُنَّ"
يعني مثلا تقدر تحصل على حقوق تخصها مثلا لو أصحاب القوة قهروها بقوتهم ومنعوا حقوقها فتقهرهم بكيدها ،
أو مثلا لو فيه مشاكل هتؤذيها وهي ولا ليها دعوة بيها، فتعرف بذكاءها تخرج منها من غير ضرر،
تعرف تراضي زوجها وتسَايس ولادها في الحوارات اللي مبتنتهيش، إلخ.
وربنا أعطى النساء الكيد بصفة عامة لإن ربنا خلق المرأة ضعيفة والرجل أقوى منها،
فالكيد والذكاء والحيلة اللي ربنا أودعها فيها بيجبر أحيانا الضعف ده لما تحتاج له
ورسول الله ﷺ بيقول إيه عن النساء :
"مَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِينٍ أَذْهَبَ لِلُبِّ الرَّجُلِ الْحَازِمِ مِنْ إِحْدَاكُنَّ"
المهم، زوجها بقى عمل إيه بعد ما عرف الحقيقة
قالها استغفري وتوبي ..!
بس كده
وإنت يا يوسف خلاص اقفل على الموضوع ده وماتجبش سيرة .. انسى الموضوع كأن شيئا لم يكن
وطبعا احنا شايفين هنا قوة شخصية المرأة وسرعة تفكيرها ،
وإن الراجل ماقدرش يعمل لها حاجة من ضعفه طبعا للأسف
"يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا وَاسْتَغْفِرِي لِذَنْبِكِ إِنَّكِ كُنْتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ"
قالها استغفري وتوبي ..!
بس كده
وإنت يا يوسف خلاص اقفل على الموضوع ده وماتجبش سيرة .. انسى الموضوع كأن شيئا لم يكن
وطبعا احنا شايفين هنا قوة شخصية المرأة وسرعة تفكيرها ،
وإن الراجل ماقدرش يعمل لها حاجة من ضعفه طبعا للأسف
"يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا وَاسْتَغْفِرِي لِذَنْبِكِ إِنَّكِ كُنْتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ"
طب سؤال مهم :
هو إزاي زوجها قال لها استغفري وتوبي وهم كفار
عشان هم كانوا مؤمنين بتوحيد الربوبية يعني إن في رب خالق للكون بس كانوا بيشركوا معاه في العبادة آلهة أخرى، زي مشركي مكة بالظبط كده، بس باختلاف المعبودات اللي بيشركوها في كل زمان يعني،
ده غير إنه قال:
استغفري لذنبك مش استغفري لربك
ودي جملة ممكن واحد كافر بالله أصلا يقولها في أي زمان،
يعني مهما كان الإنسان دينه كفر، ففي أمور مُتفق عليها بين البشر تخص الأخلاق والقِيَم لما الشخص بيتخطاها بيقى معروف إنه مُخطيء ولابد يعتذر ويظهر الندم على الخطأ
ومن ضمن القيم الإنسانية المشتركة بيننا كلنا دي اللي ربنا أودعها فينا وتُعتبر من أدلة إن الخالق واحد بالفعل :
" هي قيمة الوفاء وعدم خيانة الزوج وعدم فعل الفاحشة "
هو إزاي زوجها قال لها استغفري وتوبي وهم كفار
عشان هم كانوا مؤمنين بتوحيد الربوبية يعني إن في رب خالق للكون بس كانوا بيشركوا معاه في العبادة آلهة أخرى، زي مشركي مكة بالظبط كده، بس باختلاف المعبودات اللي بيشركوها في كل زمان يعني،
ده غير إنه قال:
استغفري لذنبك مش استغفري لربك
ودي جملة ممكن واحد كافر بالله أصلا يقولها في أي زمان،
يعني مهما كان الإنسان دينه كفر، ففي أمور مُتفق عليها بين البشر تخص الأخلاق والقِيَم لما الشخص بيتخطاها بيقى معروف إنه مُخطيء ولابد يعتذر ويظهر الندم على الخطأ
ومن ضمن القيم الإنسانية المشتركة بيننا كلنا دي اللي ربنا أودعها فينا وتُعتبر من أدلة إن الخالق واحد بالفعل :
" هي قيمة الوفاء وعدم خيانة الزوج وعدم فعل الفاحشة "
طيب مين بقى اللي سمع بالقصة دي كلها
نساء عِلية القوم اللي في المدينة ، وأجاركم الله من لسان النساء لما يمسكوا عيب في واحدة
إلا من رحم الله طبعا
النساء قالوا إيه ؟
ورد إمرأة العزيز كان إيه؟
ودا اللي هنعرفه الحلقة القادمة
نساء عِلية القوم اللي في المدينة ، وأجاركم الله من لسان النساء لما يمسكوا عيب في واحدة
إلا من رحم الله طبعا
النساء قالوا إيه ؟
ورد إمرأة العزيز كان إيه؟
ودا اللي هنعرفه الحلقة القادمة
روابط سلسلة قصص الانبياء :
قصص_الانبياء_الحلقة_1
قصص_الانبياء_الحلقة_2
قصص_الانبياء_الحلقة_3
قصص_الانبياء_الحلقة_4
قصص_الانبياء_الحلقة_5
قصص_الانبياء_الحلقة_6
قصة شيث عليه السلام قصص_الانبياء_الحلقة_7
قصة ادريس عليه السلام قصص الانبياء الحلقة 8
قصة نوح عليه السلام الجزء الاول قصص الانبياء الحلقة 9
قصة سيدنا نوح عليه السلام الجزء الثاني
قصة سيدنا نوح عليه السلام الجزء الثالث
قصة سيدنا هود عليه السلام
قصة سيدنا صالح عليه السلام
قصة
سيدنا
يوسف
عليه
السلام
الجزء
الرابع
قصص الانبياء من مدونة بداية فكرة
بداية فكرة
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق